Een cruise is niet alleen een heerlijke en ontspannen manier om de wereld te verkennen, het is ook één van de veiligste manieren. Al sinds het vergaan van de Titanic, worden er strikte eisen gesteld aan cruiseschepen. Deze eisen zijn vastgelegd in een internationaal maritiem verdrag genaamd Solas (Safety of Life at Sea). Eén van de eisen die in Solas beschreven staat, is dat er een veiligheidsoefening gehouden wordt tijdens uw cruise, zodat u weet wat u kunt verwachten mocht de nood aan de man komen. Hoe gaan veiligheidsoefeningen tijdens een cruise in hun werk?
Als u al vaker op cruise geweest bent, kent u de procedure waarschijnlijk al, al kan deze per rederij verschillen. Doordat de meeste cruiseschepen qua uitrusting en grootte verschillen, bestaat er niet zoiets als een standaard veiligheidsoefening. Toch gaat een veiligheidsoefening op ieder schip over hetzelfde: de veiligheid aan boord en wat te doen in een noodgeval.
De oefening wordt vaak aangekondigd via de luidsprekers van het schip. Deze vertellen u op welk dek u geacht wordt te verzamelen. Eenmaal daar aangekomen wordt er uitgelegd hoe een noodsituatie wordt aangegeven. Dit wordt gedaan aan de hand van signalen via de luidsprekers van het schip. U hoort dan 7 korte en 1 lange toon. Daarnaast wordt er uitgelegd waar en bij welke reddingsboot u zich dient te verzamelen in geval van nood en ook de zwemvest procedure wordt doorgenomen. Op sommige cruiseschepen bevinden deze zich in uw hut en wordt u verzocht deze bij het verlaten van de hut aan te trekken, op andere cruiseschepen zijn deze aanwezig bij de reddingsboten en worden deze pas bij het aan boord gaan van de reddingsboot uitgedeeld.
Trainingen en veiligheidsoefeningen maken wekelijks deel uit van het programma van alle bemanningsleden. Ieder bemanningslid weet dan ook zonder enige aarzeling wat er ten tijde van nood van hem of haar verwacht wordt. Op alle cruiseschepen krijgen daarnaast ook de passagiers na inscheping een veiligheidsoefening en briefing. Volgens de Internationale veiligheidsreglementen SOLAS, vastgesteld door het IMO (United Nation’s International Maritime Organization), moet deze veiligheidsoefening plaatsvinden binnen 24 uur na inscheping in de haven. Bij de meeste rederijen vindt deze oefening zelfs plaats voordat het schip aan zijn cruise begint.
Hoewel het voor ervaren cruisers vaak een verspilling van tijd lijkt om wéér deel te moeten nemen aan een veiligheidsoefening, is dit echter wel essentieel voor de veiligheid. Buiten dat is het ook een verplicht onderdeel.
Elke passagiershut krijgt namelijk een specifiek verzamelpunt toegewezen, en de enige manier om te weten waar u tijdens een evacuatieprocedure naar toe moet gaan, is door bij de oefening aanwezig te zijn. Het is dus van essentieel belang dat elke passagier de “reddingboot-oefening” serieus neemt.
Van sommige cruisemaatschappijen is zelfs bekend dat ze de passagiers die proberen om onder de veiligheidsoefening uit te komen, hard aanpakken. Het kan een reden zijn om passagiers van boord te zetten. Het belang van een veiligheidsoefening kan niet genoeg worden benadrukt. Dit is ook de reden dat hier zoveel waarde aan wordt gehecht.
Heeft u vragen over de veiligheidsoefeningen of wilt u graag persoonlijk advies over een cruise? Lees verder om te ontdekken hoe wij u kunnen helpen.